freedasliv

Av freedasliv - 26 december 2013 14:15

"Har du klippt dig själv eller?"

"Vad fin men..du har bara ett örhänge..?"

"Du är nog bränd. Där bak det är rött"

Det ska vara så. Precis så för det är jag. Nöjd för att jag är jag!

Två skottar drog ner oss i havet. Tackar de för nu har vi badat på juldan i solnedgången. I kläderna dessutom. Nu börjar svenskarna dyka upp. Måste veeerkligen komma ihåg det och vänja oss av med att tänka högt till varandra. Träffa några igår under vårt otroliga juldagsfirande. Trevligt. Träffade även en hög andra människor. Vad mycket man kan hinna med på en juldag. Det är rätt ok med 2 min till stranden och att det här spelar det ingen roll vilken dag det är, finns alltid party people. Igår slutade vi där vi börja på stranden. Badet fick dock de andra sköta då för även i australien är det kyligt ibland.

Tog med oss islatte till stranden idag och vi höll på att blåsa bort. Hoppas på bättre väder imrn.

Av freedasliv - 26 december 2013 14:12

Mycket förändras i ens egna uppfattningar om saker när man lever livet här. "Åhh nu ska vi slå på stort och ta lyxvattnet(köpvatten som inte smakar pool) till middan! Yehhj!" Eller "Det var ju ändå värt att sminka sig med singhan i högsta hugg och musiken dånande när man nästa sekund blir nertryckt med huvudet före i saltvattnet med klänning och allt. Äschh sånt händer!"

Nu kan vi även lyxa med eftis efter middan i form av kiwi eller äpple. Lyx. Har även gjort storkok med köttfärsås i TVÅ olika former. Snacka om variation de kommande dagarna. Riktig lyx. Jag känner att jag är riktigt ly(x) ckligt lottad som är här där jag är.

Ps. Jag verkligen älska Melbourne och St kilda. Bästaste staden och jag har bara varit här i ett dygn.

Av freedasliv - 24 december 2013 11:11

Idag är det julafton. Hur knäppt? Vi är tillbaka på hostlet i alice springs. Första gången vi var här var det över 40 grader. Nu är det 22 och man inbillar sig att det är lite kallt. Touren är över. 10 dagar har vi upplevt det ena och det andra ute i australien vildmark. Sista delen skulle vara mindre vattenhål och mer röd torr öken. Den var röd men inte det minsta torr. Guiden sa att det regnar ca 10 dagar om året. Vi var där under tre av de. Men att uppleva regn i öknen är tydligen väldigt ovanligt så jag antar vi ska se oss själva lyckligt lottade. Sammanlagt har vi vandrat ungefär 2,5 mil på tre dagar och hunnit se tre fantastiska berg. Uluru, Kata tjuta och King canyon. Vi har stigit upp vid 4 och tittat på en molnig himmel (skulle vara en fantastisk soluppgång men bättre lycka nästa gång), sett otroliga solnedgångar, blivit höga på kaffe så vi hade party i bussen ett par timma medan alla sov, sprungit ut i ösregnet och varit lyckliga (den stunden sparar jag), vaknat mitt i natten av att man är dygnsur och måste fly in i ett tält, konstaterat att vitt bröd ör tråååkigt, försökt att få 13 (av 21) tyskttalande människor att prata engelska(pleeeease), kommit ännu närmare vår australien familj, nästan velat gråta när swagen inte vill rulla ihop sig och klockan är för tidigt så att teddy och nana får komma till undsättning och mycket meeer. Bra dagar.

Vi låg i våra swags en kväll vid brasan och stirra in i elden. Vi kom fram till att det här skulle man kunna göra fler dagar. Sånt här borde alla uppleva. Men inte allt är härligt på tour. Mycket bussåkande har det varit. Många likadana mackor har det varit till lunch. Några irritations moments på människor som ska vara lite för mycket. En för inlåst sovsäck och lakan i bussen när man ska gå och lägga sig och det är tur att man har en underbar lucia, en gentleman manuel och en bästaste nana som fixar åt en(orkar ju inte börjar gråta liksom). Fast mest kul, intressant och fiiint har det varit!

Det var en bra avslutningskväll igår. Middag allihopa på annie's place (tänkte på dig annipanni). Jag åt en halloumiburgare. Kan inte minnas när jag åt nåt så gott senast. Middan spåra i öltävling och vidare till en boxlek. Den gick ut på att man skulle lyfta upp en kartong med tänderna från golvet, utan att nudda golvet med något mer än händerna. Otrooligt kul att se alla dessa oviga människor vika sig dubbelt. Till slut var vi tre kvar, jag och två killar (förvånande) och alla tre lyckades få upp pappret med munnen. Då övergick det i limbo. Hade ingen aning om att min kropp kunde göra det den gjorde. Efter att ha vikt mig dubbelt åt andra hållet den här gången tog jag stolt emot första priset i form av en kanna öl. Sweet. Min fiende som tappert tog emot andra platsen kände ändå för att bjuda på en drink och vi hängde sen med honom och hans vän resten av kvällen. Kompisen som hette Sam sa att man inte ska gå ute själv i den här lilla stan. Hade vi aldrig tänkt på så vi var tacksamma att han sa det och att de sen följde oss till hostlet. Bushäng vid poolen om natten är skoj och we got the world. Sa hejdå till gulligaste lucia imorse. Hon började till och med gråta och det var inte långt ifrån här med. Så himla gullig. Vi ska nog mötas upp i melbourne och kanske bali. Hoppas. Ikväll är det julfirande här på hostlet.

Ska snart laga middag med teddy och sen ska vi ha vår lilla cermoni med minigran, paketisar och ljus. Såå konstigt det här. Prata med hemma i morse. Liten klump i magen och jag saknar er. Ser fram emot storstan och nyår! Många kramar från lilla fridisen.

Av freedasliv - 20 december 2013 13:38

Glömde berätta om wallabys som vi hängde och myste med en kväll i solnedgången. De är som små kängurus. Här är jag med en och sen är det en med en liten pyttebaby. Hur söt??

Av freedasliv - 20 december 2013 12:14

Vi har varit swag i våra swags. Rullat ut madrassen under månen som lyste som en stark lampa och jag lyckades faktiskt tänka bort faktumet att det några hundra meter bort låg ett skorpinjonbo (och att australien har alla giftiga ormar och spindlar som alla trivs galet bra outback!!). Jag blev väckt en timme senare av gänget för att se på stjärnorna som kommit fram bakom molnen. Månen var fortfarande lika stark. När solen gick upp var den fortfarande kvar och det är nog ett av de bästa sätten man kan vakna på. Outback i en swag.

Livet är bra här. Man kan spendera 4 timmar i en naturlig pool med vattenfall med en hög sköna människor och inte alls ha någon tanke på tid. Bara njuta. Simma ner i små vattenhål och komma ut på andra sidan. Råka slå huvudet i berget och att bli skrämd av Nathan så att man nästan börjar gråta är

I alla fall stunder man kommer minnas. Eller då vi gick ner till vattnet brevid campet i mörktet och nathan lockade till sig en krokodil till kanten som hoppa upp och högg tag i pinnen. Cooolt ska ni veta. Han sa att vi skulle komma närmare men om han kom efter oss skulle vi springa.

Tourlivet har varit kul. Vi har skapat ett stabilt "gäng" med medlemmar som "blondie"(guess who?), badass (nana), mama, teddy och austriatjejerna. Vi har tre låtar som beskriver oss som gäng. En är såklart icona pop. Djfrida och djevelina har varit riktigt aktiva och fick gruppen att förstå tidigt att det var vår musik som gällde. De gillar det. Imorgon följer inte längre nathan med oss och det känns tråkigt. Meeen vi får en ny guide och 15 nya vänner när vi ska mot ulururu och öknen. Hörs mot jul. Pusssar

Av freedasliv - 13 december 2013 12:53

Hallonmumrikarna knastrar som satan mellan tänderna. Vi måste äta av packningen lite eftersom min väska väger sisådär 8 kg för mycket.. men det är lugnt. Ingen fara på taket. Vi är ju så charmiga!  Vi har kommit till en av australiens hetaste ställen och som tur var började det östegna. Bada i poolen i hällregn älskade vi. Verkligen älskade. Nu luciafirande i form av te och julskum (innan de smälter).

Av freedasliv - 10 december 2013 16:37

En del finns bara kvar i minnet. En del finns på bild. Här är några på bild.

Av freedasliv - 10 december 2013 15:47

Hej där!

Vår lilla roadtrip är över och den var härlig. Vi tog oss upp till kallbarri där vi vände. Vi fick leva hostelliv några dagar och insåg vad vi längtar efter. Det är bra hos chelsea men att stanna på hostel är grymt. Men det får vi väl nog av tids nog ändå så den som väntar på nåt gott..

Gott har faktiskt vår mat varit som vi lagat. Vår fina matkassa har fungerat hittills och på torsdag smäller det med svensk midsommar på lucia. Hooppas de gillar sill.

Vi bodde på en farm en natt också.  Lite fel säsong för djur mer än ormar sa farmkvinnan men vi såg både alpackor och känguru meen inga ormar. Hoppas turen fortsätter. Ett eget hus fick vi och hundarna på gården var supersöta. Lite vandring i en national park hann vi med och fick känna på den riktiga värmen. Lika bra att göra oss beredda inför touren som börjar på fredag..

Sååå till festivalen!  Vi kom tillbaka hit till Perth i lördags och sen var det dags för efterlängtade set on the beach på söndan. Dagen gick i ett. Vi hämtade chels och Steve på flygplatsen, åkte och handla vuxensaft, mellanlanda hemma, åkte taxi till zo

ës föräldrars otroligt fina hus där det var poolparty och förning (japp klockan var 11 så riktigt festivaligt), hoppade alla glada människor in i en galet grym partybuss som vi festade i ända ner till stranden där festivalen började. Dans var det till solen gick ner och vi älskade livet. Bra sammanfattat.

Idag tyckte vi att ligga på stranden kändes lite för tråkigt så vi åkte båt ut tilll rottnest island där vi cyklade 22, 2 km i motvind i 32 grader. Hade mysmatsäck med pannkisar. Imorgon vill våra kroppar bara ligga på stranden så vi tänkte lyssna på de. Sen blir med middag ute med tjejerna.